Cum ne crestem copiii?

Fiecare dintre noi îşi doreste cumva sa rămână aici. Chiar daca biologia nu ne permite sa fim nemuritori, tot ea ne scoate din încurcătură: ne permite să ne auto-copiem, să ne multiplicam, să populăm planeta cu succesori. Încercăm să îi creem asemenea nouă. Ne străduim din rasputeri să ne semene, sau dacă nu ne-am indeplinit visurile proprii, ne străduim să ii facem pe ei să le indeplinească. Copiii noştri.

Unii dintre noi, mai realisti, isi dau seama ca, oricat ne-am stradui sa ii facem pentru NOI, ei sunt de fapt ai LOR, sunt fiinte diferite, cu visuri, idealuri, abilitati diferite. Si este minunat ca din noi apar fiinte asemănătoare si diferite in acelasi timp, iar legatura de iubire si sange este cea la care merita sa lucrezi toata viata.

Cum ar fi ca părinţii să lucreze înainte de toate la acest proiect de viata, copilul lor încă neconceput, care tocmai pare că îşi adună forţele să apară, mai intai in constiinta lor.

Va împartăşesc şi vouă câteva idei ale unui potenţial părinte, prezentate sub forma unei reţete. Poate le adunati cu ale voastre.

Soufflé de l’âme (Sufleul sufletului infometat)

Lumea asta a fost creată în grabă. Parcă cineva a luat o mâna de condimente, le-a aruncat în apă şi şi-a vazut de drum. Asa si traim. Avem o viata condimentata puternic si asta ne si dorim zilnic. Sarea si piperul se pare că sunt ţelul modern ultimativ. Cei mai multi oameni aleargă după ele zilnic, şi chiar dacă le obţin, nu se mulţumesc. Vor mai mult şi mai mult, neînţelegând de ce, după o viaţă atât de piperată, sunt înca flămânzi. Ei bine, nu ne putem hrăni cu sare şi piper, dar nimeni nu mai are răbdare să îşi cladească o viaţă hranitoare. Vreau sa cred ca sunt altfel. Vreau sa contribui cu propria mea creatie, un copil. O creatie facuta cu timp, cu cap si cu suflet, dupa o reteta care sa nu lase sufletul lihnit şi mintea dezorientată.

Iata modul de preparare în 8 pasi:

1. Învaţă să înveţi. Timpul ne face sa uitam, iar copiii nostri ne vor aduce aminte. Daca nu acceptam asta, nu vom putea tine pasul, nu-i vom intelege, ne vor considera, pe buna dreptate, depasiti si o sa-i pierdem. In plus, multe studii din ultimii 50 de ani dovedesc faptul ca cea mai buna modalitate de a evita boli ale creierului (precum Alzeihmer’s sau multe tipuri de involutie cognitiva ce apar la batranete) este de a invata continuu lucruri noi. In concluzie, toata lumea castiga. Marele dramaturg irlandez George Bernard Shaw spunea: “Nu incetam a ne juca pentru ca imbatranim, ci imbatranim pentru ca încetam a ne juca.”

2. Nu există doi oameni la fel. Fiecare om este diferit si are dreptul si capacitatea de a percepe lumea intr-un alt fel, inedit, minunat. “Tunelul realitatii” este un concept in psihologie introdus acum zeci de ani de psihologul american Timothy Leary si confirmat in mod repetat de multi altii. Teoria spune astfel: ” Fiecare persoana de pe glob percepe lumea in mod diferit datorita unei multimi de filtre cognitive la nivel sub-constient create pe baza convingerilor si experientelor fiecarui om in parte.” In concluzie, da-i o torta copilului tau si invata-l sa o foloseasca, dar nu-i arata calea. Ai toate sansele sa-l trimiti pe un drum care nu duce spre fericirea lui, ci spre a ta.

3. Educaţia nu stă în informaţii, numere, reguli si statistici, ci mai degraba in capacitatea de a le intelege si de a le folosi. Scoala nu este tot ce conteaza. Fost decan al universitatii South Florida, actual presedinte executiv al colegiului american Westminster, profesor doctor in sociologie comportamentala, Dr. Michael S. Bassis:
“Nu este de ajuns sa inveti – trebuie sa inveti cum sa inveti fara scoala, fara profesor, fara carti. Pe scurt, invata sa gandesti, sa analizezi, sa iei decizii, sa descoperi, sa creezi.”

4. Interacţiune. In repetate si neincetate randuri se demonstreaza efectul pozitiv al afectiunii marturisite si interactiunii consistente dintre parinte si copil. Nu exista ceva mai important in dezvoltarea sanatoasa a unui copil. Astfel: a te uita la televizor cu copilul tau nu este o activitate; un CD audio nu inlocuieste vocea ta care-i citeste seara inainte de culcare. Cauta sa interactionezi cu copilul tau oricat de grea ti-a fost ziua. Si invata sa iti placa!

5. Banii pot aduce fericirea. Dar nu când toţi ne dorim obiecte. Ajuta-ti copilul sa reziste tentatiei de a avea, si sa o inlocuiasca cu tentatia de a experimenta. Experientele ne ajuta sa crestem, sa invatam despre noi si despre altii, sa intelegem lumea si chiar sa aflam unde vrem sa ajungem. Obiectele ne dezumanizeaza si ne fac lacomi. Albert Einstein spunea: “Unica sursa de cunoastere este experienta.”

6. “Eşti ceea ce mănânci”Jean Savarin, unul dintre tatii gastronomiei si nutritiei. Nimic mai adevarat. Intereseaza-te despre ce inseamna o alimentatie sanatoasa. Nu iti otravi copilul pentru ca astfel ai sa-i limitezi dezvoltarea fizica si cognitiva.

7. Lasă-l sa zboare. Nu poti sa-l veghezi si sa-l protejezi la nesfarsit. Iti vei da singur seama cand e momentul potrivit sa-i dai drumul. Daca-l tii in colivie, fie ea si din aur, nu-i vor creste aripile, nu i se vor dezvolta, iar mai apoi ii va fi aproape imposibil sa mai zboare. Sigur, poate ramane si asa, dar cum va reusi sa puna lumea in perspectiva, daca nu de acolo de sus? L-ai invatat sa zboare, acum ai incredere in el.

A se condimenta cu karma. Se serveste la soare.


 

Psiholog Psihoterapeut

Luminita Codrescu

Programari: 0745 104 373

lumi.codrescu@yahoo.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 thought on “Cum ne crestem copiii?”

  1. 3. Educatia nu sta in informatii…

    Asta îmi aduce aminte de o faza, eram la o familie cu instalarea windowsului (ei pun mare preț pe educație), mama ceruse învățătoarei să le predea mai mult, iar băiețelul parcă făcea și pregătire și la engleză (era prin clasa a 2-a sau a 3-a), eu i-am zis că stă la școală vreo 5-6 ore + pregătire+ făcut teme și învățat acasă ajunge undeva pe la 9-10 ore, mamei i s-a părut normal acest lucru. Paradoxul e că toată familia se uita la emisiunea aia de bășcălie…las fierbinți.

    5. Banii pot aduce fericirea. Dar nu cand toti ne dorim obiecte

    Citisem pe un blog un articol despre cum să-i învățam pe copii…cum să se descurce cu banii de mici, e o greșeală nu?

    Lipsește 8. Anturajul cu ceilalți, sau ‌intră la 7? 😀

    Îmi aduc aminte de un puști care stătea cu ăia mai mari decât el, iar ei l-au învățat să înjure mult, mama a luat atitudine și nu știu cum a făcut(probabil cu violență 😐 ), dar nu l-am mai auzit înjurând o bună perioadă.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to Top